מיזמים

“במקום בו נגמרות המילים” – כיתות רוקדות” במשגב…

השבוע הציגו תלמידי שכבת כתות ד’ של ביה”ס משגב, בפני ההורים, אורחי כבוד אחרים וחברי רוטרי , את סיומה של התכנית “כיתות רוקדות ישראל” באלגנטיות מרגשת וזקיפות גוו ,לקול תשואות הקהל נכנסו התלמידים לאולם הספורט , שנראה כמו אולם נשפים. תלמידי שכבת כתות ד’ של ביה”ס משגב , הפכו ל”ליידיס וג’נטלמנס” למשך כשעה וחצי במסגרת הפרויקט.

בנשף ריקודים מרהיב , לעיני ההורים והאורחים המשתאים , ציינו ה”ליידי’ס והג’נטלמנס את סיום התוכנית. הרבה התרגשות הייתה באולם עם כניסתם של  תלמידי כיתות ד’ בבית הספר לאולם הספורט של ביה”ס לצלילי מוזיקת הפסדובלה וזכו לתשואות רבות מהקהל שנכח במקום.

“כיתות רוקדות” פותחה בשנת 1994 על ידי פייר דוליין רקדן ריקודים סלוניים נודע, מורה לריקוד שזכה 4 שנים רצופות באליפות עולם.

לפני מספר שנים הגיע פייר דוליין, מניו יורק  ליפו , עיר הולדתו, ובראשו חלום להביא לילדי ישראל תכנית חינוכית, חברתית הנעזרת בריקודים הסלוניים למזעור האלימות.

תכנית זו הובאה לישראל מניו יורק בשנת 2011 על ידי מירי שחף לוי. ובעזרת מורים אמנותיים המוכשרים בניו יורק במיוחד לתוכנית זו הכניסה את התכנית לבתי ספר רבים ברחבי מדינת ישראל,  באמונה ובמטרה לחולל שינוי אצל תלמידים, הוריהם ומוריהם.

“כיתות רוקדות” ישראל הינה תכנית חינוכית, חברתית-הוליסטית המיועדת לתלמידי כיתות ד’, ה’. התכנית משתמשת בריקודים הסלוניים כשפה חדשה, היא משפיעה על שינוי האקלים הבית ספרי, ממזערת את האלימות, עושה שימוש בשפת הריקוד ומשתמשת באוצר המילים של ריקודים סלוניים על מנת לעודד אינטראקציה חברתית חיובית. היא מטפחת את התחושות החיוביות הגלומות בכל ילד. כבוד, עבודת צוות, ביטחון ותחושה של שמחה והישג.

באמצעות הריקודים הסלוניים (המשמשים ככלי להעברת מסרים אלו) עברו התלמידים במשגב תהליך בו השיח הופך ללא מילים  מתוקפני למנומס, ממבדל למלכד, מחוסר התייחסות אל מבט עמוק זה בעיני זו ומדחוי למקובל.

הצוות החינוכי של ביה”ס היה שותף לתהליך ,המורות היו שותפות  לשיעורי הריקוד והתלמידים כתבו עבודות על תחושותיהם וחוויתם מהתהליך.

וכך כתב אחד התלמידים “המבט בעיניים חימם לי את הלב, כשאני רוקד הלב שלי מתרחב. העיגולים שלי מתפזרים לכל הכיוונים, ליידי וג’נטלמן הופך להיות חלק מהחיים, הליידי שלי ואני מאוד נהנינו ובתהליך התמלאו הדליים של כולנו. לתת ולקבל פרגון זה העיקר, מעניין מה יקרה כשהתכנית תיגמר מחר.”

 
עצם הריקוד מאפשר הקנייה ישירה של ערכים, מביאה אתה שפה חדשה של כבוד, מבט איש לרעהו בעיניים, נימוס ואלגנטיות ומטביעה חותם על תפיסת החיים, של התלמידים, של הצוות החינוכי בביה”ס, ההורים וכל מי שליווה את הילדים ב”מסע” המחול המרתק,  שבסופו הפכו ל-“ליידיס וג’נטלמנס .

תהליך זה מושג בהדרגתיות, בהומור ומשחק הן של שפת הגוף, שפה ורבלית ובכישורים יצירתיים. ב-20 שיעורים, פעמיים בשבוע, בהשתתפות הכתה כולה עם המחנכת.

במהלך התכנית עוברים התלמידים עם המחנכות תהליך חברתי מרתק  , שבמהלכם רוכשים התלמידים קוד תרבותי חברתי אחר, שילך עימם כל חייהם. שפה חדשה. תכנית זו נוגעת מעבר לתחום הריקוד גם בשירה, כתיבת חיבור, מדעי החברה, תולדות המשפחה, אמנות ויזואלית, מנהגים ותלבושות, חקר ארצות, מוסיקליות, שימוש בשפה האנגלית והספרדית.

“כיתות רוקדות” באה לעזור וליצור בתי ספר וקהילות בהם כל ילד מחובר, מכובד ובתנאי סביבה בטוחה בה יוכל לשגשג תוך כדי טיפוח כישורי חיים חיוניים באמצעות אמנות המחול חברתי.

חברי מועדון “רוטרי משגב” שנחשפו לתוכנית זו במספר בתי ספר בארץ וכן בבתי הספר בכרמיאל במסגרת “עיר ללא אלימות” פעלו נמרצות בשנה האחרונה על מנת לשכנע את צוות החינוך להכניס תכנית זו גם  לבתי הספר במשגב, מתוך כוונה שתוכנית זו תשתלב במסגרת תכנית לימודי העשרה שמקבלים התלמידים בבית הספר.

בסיוע משותף של המועצה, בית ספר משגב  ומועדון רוטרי משגב אשר דחף רבות וסייע למימוש תוכנית זו, נכנסה השנה התכנית “כיתות רוקדות” לבית הספר משגב ובימים אלו החלה לפעול גם בבית הספר בהר שכניה.  

מועדון רוטרי משגב מקווה שהפעלת תוכנית הפיילוט הראשונה של כיתות רוקדות שהופעלה במשגב תשמש בסיס להמשך פעילות בכל בתי הספר במשגב גם בשנים הבאות.

צפו בתמונות נוספות באלבום המלא…